شمال ما: اجرای کنسرت آواز کلاسیک کاوه حقدوست به همراه گروه تئاتر هدایت و کرال در رشت ماه گذشته مورد توجه علاقمندان به هنر قرار گرفت. این هنرمند جوان خواننده تنور دراماتیک در آواز کلاسیک است .او به گیلان امروز می گوید: در این اجرا علاوه بر ارائه موسیقی کلاسیک و پاپ کلاسیک که به شش زبان اجرا میشود میخواهیم به همراهی حرکات فرم معانی و حس آهنگهای مختلف را القاء کنیم.
آقای حقدوست از شروع کار هنری و اساتید خودتان بگویید؟
متولد۱۳۶۲در رشت هستم. موسیقی را از دوران کودکی نزد پدر خود محمدرسول حقدوست و استاد علی جهاندار، آغاز کردم.
سالها نزد پدر گوشهها و ردیفهای ایرانی را فرا گرفتم و بعدها به دلیل مشکلات کاری پدر به توصیه وی نزد استاد فریدون پوررضا و استاد محراب دادراست تلمذ جستم. مبانی موسیقی کلاسیک و شناخت موسیقی کلاسیک را نزد استاد علی احمدی فر در رشت طی دو سال فرا گرفتم و این آشنایی در جهت شکستن تابوهای سنتی و رسیدن به افکار روشن و ارتقاء سطح موسیقایی و نهایتا بوجود آوردن سبکی جدید انقلابی در من بوجود آورد.
پس از به پایان رساندن تحصیلات خود در رشته عمران، دوباره در دانشگاه موسیقی شرکت و در رشته آواز ایرانی در دانشکده عالی موسیقی تهران پذیرفته شدم.
سلفژ را نزد استادان علی احمدی فر، فرزانه، سالاروند، پذیرایی آموختم. ساز پیانو را در دانشگاه نزد استاد کاوه عظیمی فرا گرفتم. علی جهاندار، معصومه مهرعلی و عبدالکریم پاک سیرت از اساتیدم در زمینه آواز سنتی در دانشگاه بودند.
همگام با طی نمودن دورههای آواز سنتی به دلیل علاقه فراوان به آواز کلاسیک، کلاسهای صداسازی کلاسیک را نزد استاد ماریو تقدسی (شاگرد لوچیانو پاواروتی)، دکتر لوریس هویان، رشید وطن دوست و نادی آخوندان نیز آغاز نمودم.
همچنین سالها پیش گروه موسیقی سنتی اهورا را تشکیل داده و فعالیت میکردم. پس از فراگیری آواز کلاسیک در گروههای کرال در دانشگاه و همچنین به صورت رسیتال اجراهایی در دانشگاه و مراکز مختلف داشتم. همچنین در آموزشگاههای موسیقی تهران، کرج، رشت و انزلی به تدریس صداسازی پرداختهام.
هنر اجرای آواز کلاسیک به همراه تئاتر چه ویژگیهایی دارد؟
در واقع ما در این اجرا علاوه بر ارائه موسیقی کلاسیک و پاپ کلاسیک که به شش زبان (ایتالیایی، اسپانیایی، فرانسوی، انگلیسی، ترکی و ایرانی) اجرا میشود میخواهیم به همراهی حرکات فرم معانی و حس آهنگهای مختلف را القاء کنیم. قطعههای اجرایی از آریاهای اپراهای مختلف و همچنین آهنگهای عاشقانه دنیا انتخاب شده که در تمام دنیا شناخته شده است و اکثرآنها توسط تنورهای معروف دنیا مانند لوچیانو پاوروتی، پلاسیدو دومینگو و آندره بوچللی خوانده شده است.
در واقع ما با اجرای این قطعات به عنوان سفیران فرهنگی این مرز و بوم با دهکده جهانی ارتباط برقرار میکنیم و همچنین سطح موسیقایی و شنیداری مخاطب را افزایش میدهیم.
ایرانیان با داشتن هزاران سال سابقه موسیقی غنی و باستانی درک بالایی از موسیقی دارند و حرکتهای نوین در موسیقی را پذیرا هستند. اما رواج برخی از مفاهیم و آواها که هم اکنون در جامعه ایرانی رواج پیدا کرده است گوش مخاطب را در جهت موسیقی مبتذل سوق داده است. متاسفانه گوش پس از شنیدن نوع خاصی از خواندن و موسیقی به آن عادت میکند و به سختی پذیرای نوع دیگری از موسیقی است. اما ذات انسان تنوع و زیبایی را میپذیرد و در جهت رسیدن به کمال گام برمی دارد و در حقیقت موسیقی نوعی هنر است که انسان به شناخت خود و در نهایت شناخت ذات پروردگارش سوق میدهد.
.
.
آیا میتوان گفت شما اپرا اجرا کردید؟
نه چون اپرا در واقع باید در سالن آکوستیک بدون میکروفن اجرا شود. در اپرا یک داستان انتخاب میشود و تمام خوانندهها در واقع بازیگران نقشهای مختلف هستند، اما ما در اینجا برای هر قطعه یک نوع خاص از تئاتر فیزیکال و حرکات فرم را داشتیم که یک خواننده اصلی داشت و در برخی قطعات از گروه کرال در تنظیم استفاده کردیم. در سازبندی پایه اصلی کار پیانو بود که در برخی قطعات از سازهای دیگر نیز استفاده کردیم و قابل ذکر است که عوامل اجرای ما حدود۴۰نفر بودند که ۸ نفر نوازنده،۱۲ نفر کرال و ۱۲ نفر حرکات فرم و باقی عوامل پشت صحنه بودند.
بازخورد کنسرت آواز کلاسیک که برای اولین بار در گیلان اجرا شد چه بود؟
ازآنجایی که مردم گیلان تنوع طلب و عاشق زیبایی هستند کنسرت اخیر که برای اولین بار به شش زبان اجرا شد بازخورد بسیار خوبی داشت و انرژی مثبت فراوانی به سمت ما روانه شد. خوشبختانه بسیاری از اساتید از جمله استاد آواز خودم جناب ماریو تقدسی، استاد علی احمدی فر و استاد امانی در این کنسرت حضور داشتند که نظرات و پیشنهادات این اساتید قبل از اجرا نیز بسیار تاثیرگذار بود. بازخورد خوب این کنسرت به حدی بود که مردم فرهیخته تقاضای اجرای مجدد این کنسرت را داشتند که با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد و جناب دکتر فاضلی مدیر کل این اداره قرار شد که اجرای مجددی در ایام عید داشته باشیم.
حمایت و همکاری مسئولین برای تمرینات و اجرای چگونه بود؟
ما برای این اجرا حدود۵تا۶ماه تمرین کردیم چون باید۴۰نفر را با هم هماهنگ میکردیم، در واقع سه گروه مختلف (کرال، نوازندگان و گروه تئاتر). که من مسئول نوازندگان بودم جناب آقای مجتبی اخوان مسئول گروه کرال و جناب آقای وحید تقیزاده مسئول گروه تئاتر هدایت و کارگردان و طراح کل کار نیز بودند که هماهنگی بین این سه گروه واقعا زمانبر و سخت بود اما مشکل اساسی ما سالن تمرین بود ما سالن تمرین نداشتیم و مجبور بودیم سالنهای بیرون را کرایه کنیم که با این حجم افراد هیچ سالنی جا نداشت و ما مجبور شدیم داخل سالن فوتسال تمرین کنیم. به گزارش شمال ما، وی ادامه می دهد: سالن در زمستان بسیار سرد بود و ما هر روز باید حدود ۵ ساعت تمرین میکردیم، سیستم صوتی کرایه میکردیم، وسیله ایاب و ذهاب و تغذیه گروه را تامین میکردیم چون سالن خارج از شهر بود مشکلاتمان چند برابر میشد و هزینه تمام اینها به عهده خودمان بود.
در طی این مدت فقط ۲ بار سالن خاتم الانبیاء که سالن اجرای ما نیز بود در اختیار ما قرار داده شد و ما تا شب اجرا حتی یک بار هم نتوانستیم کل رپرتوارمان را روی این سن تمرین کنیم. تنها چیزی که به ما انرژی میداد شوق یک حرکت جدید و شوق موسیقی و ارائه آن به جامعه بود که خوشبختانه با بازخورد بسیار خوبی که از مردم دیدیم خستگی تمام این ماهها از تنمان رفت.
البته جا دارد از حمایت افرادی مانند مدیرکل ارشاد دکتر فاضلی و حامد عبداللهی مدیریت سازمان زیبا سازی شهرداری رشت تشکر کنم.
منبع: گیلان امروز/ گفتگو از: مریم صابری
دیدگاهتان را بنویسید