آیت الله رودباری:



شمال ما: نائب رئیس شورای مدیریت حوزه های علمیه گیلان گفت: امام خمینی(رحمه الله علیه) صاحب نفس زکیه و اسوه کامل مبارزه بودند.

آیت الله سید مجتبی رودباری فرزند مرحوم آیت الله سید حسین رودباری در سال ۱۳۱۲ شمسی در نجف اشرف متولد شد و تا سال ۱۳۱۹ شمسی در جوار مرقد حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) اقامت داشتند و در همین سال به همراه والد بزرگوار خویش به ایران عزیمت و وارد شهر رشت شدند.

آیت الله رودباری پس از گذراندن دوره ابتدائی در رشت، در مهرماه ۱۳۲۶ شمسی به امر والد بزرگوار خود توفیق ورود به طلبگی را پیدا کرد و به همین منظور در نزد آیت الله ضیابری کتاب جامع المقدمات را فرا گرفت. آیت الله سید مجتبی رودباری در حالیکه سه سال در حوزه علمیه رشت به فراگیری علم و دانش اشتغال داشت در سال ۱۳۲۹ شمسی جهت ادامه تحصیلات به حوزه علمیه قم رفت و ۱۴ سال در جوار مرقد مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) به فراگیری دروس مشغول شد. وی در سال ۱۳۴۳ به امر پدر گرامیشان حوزه علیمه قم را به قصد عزیمت به حوزه علمیه نجف اشرف ترک و مدت ۱۵ سال در جوار مرقد حضرت علی(علیه السلام) به فراگیری فقه و اصول پرداخت.

وی در زمان تحصیل در حوزه‌های علمیه قم و نجف اشرف توفیق تشرف به مدت ۲۳ سال در درس حضرت امام (رحمه الله علیه) را داشت. از دیگر اساتید وی می‌توان مرحوم آیت الله حاج سید محمود ضیابری، حاج شیخ محمدعلی امنیان،آقا میرزا جعفر سبحانی تبریزی، میرزا محمد تقی ستوده اراکی، حاج سید عبدالکریم اردبیلی، شهید مفتح همدانی، علامه طباطبایی، آیت الله العظمی بروجردی، آیت الله العظمی میرزا هاشم آملی، آیت الله خوئی و آیت الله العظمی حکیم را نام برد.

 آیت الله سید مجتبی رودباری در شهریور ۱۳۵۸ شمسی به ایران عزیمت و وارد شهر رشت شد. هم اکنون همه روزه در مسجد صفی رشت که از مساجد فعال رشت در زمان انقلاب و پس از آن بوده و محل تجمع نیرهای مومن و انقلابی است به اقامه نماز می پردازد. آیت الله رودباری مسئول مدرسه علمیه جامع رشت و نائب رئیس شورای مدیریت حوزه‌های علمیه گیلان است. مسجد صفی تاریخی‌ترین مسجد شهر رشت در محله‌ای به همین نام واقع شده و به نام‌های مسجد سفید و شهیدیه نیز معروف است.

مسجد صفی طبق عبارتی که روی یک کاشی در داخل محراب دیده می شود در سال ۱۳۳۴ هجری قمری (۱۲۹۵ ه.ش) به دست حاجی یوسف کاشی ساز تجدید بنا شد.این مسجد در دوران انقلاب از پایگاه‌های اصلی تجمعات مردمی و هدایت مبارزات مردمی، پخش اعلامیه‌های امام و نشست‌های انقلابی بود.

 آیت الله سید مجتبی رودباری، نائب رئیس شورای مدیریت حوزه‌های علمیه گیلان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، با اشاره به سابقه تحصیل در محضر امام خمینی (رحمه الله علیه) اظهار کرد: در سال ۱۳۲۹ هجری شمسی که به قم مشرف شدم در مرحله سطح بودم. وقتی می‌خواستم درس خارج را شروع کنم بدواً خدمت آیت الله شیخ عباس شاهرودی و آیت الله العظمی بروجردی رفتم که دو سال افتخار تلمذ این بزرگواران را داشتم و بعد خدمت امام خمینی( رحمه الله علیه) رسیدم.  البته در حین اینکه خدمت آیت الله بروجردی می‌رسیدم خدمت امام خمینی(رحمه الله علیه) هم در مسجد سلماسی بودم.

وی خاطرنشان کرد: امام خمینی (رحمه الله علیه) صبح‌ها در این مسجد درس می‌فرمود و من خدمتشان شرفیاب می‌شدم و آشنایی من در نسبت به ایشان در ابتدا طی یک تشرفی که خدمتشان در بیت نائل شدم، حاصل شده بود.

مسئول مدرسه علمیه جامع رشت اضافه کرد: بهره‌برداری من از درس امام راحل تا سال ۱۳۴۳ ادامه داشت و بعد از تبعید ایشان به نجف در این شهر نیز ادامه داشت و ۱۴ سال که در نجف مشرف بودند خدمتشان می‌رفتم.

وی با بیان اینکه ویژگی‌های امام (رحمه الله علیه) به گونه‌ای است که من عاجزم آن ویژگی‌ها را توصیف کنم گفت: امام خمینی(ره) اجل شاناً هستند.

آیت الله رودباری، امام خمینی(رحمه الله علیه) را صاحب نفس زکیه دانست و گفت: امام (رحمه الله علیه) اسوه کامل مبارزه بودند و در ابعاد مختلف ویژگی‌های  خاص خودشان را داشتند که هیچ وقت یادم نمی‌رود.

وی همچنین اعلام کرد: امام (رحمه الله علیه) همین‌ که در سال ۱۳۴۳ به ترکیه تبعید شدند من هم به نجف رفتم. در موقع ورود امام (رحمه الله علیه) به کاظمین در مسجد هندی با آقای خائفی و آقای سید کاظم میرعبدالعظیمی در حال مباحثه بودم که از ورود امام به واسطه تلفنی که حاج آقا مصطفی به منزل آیت الله العظمی خویی کرده بود، خبردار شدیم.

نائب رئیس شورای مدیریت حوزه‌های علمیه گیلان افزود: بلافاصله به کاظمین رفتیم و جز اولین نفراتی بودیم که خدمت امام خمینی(رحمه الله علیه) در منزل عبدالامیر جلالی که صاحب مسافرخانه‌ای در کاظمین بود شرفیاب شدیم. امام (رحمه الله علیه) با سابقه‌ای که از ما در ذهن داشتند و فکر می‌کردند در قم هستیم از دیدن ما تعجب کردند که چطور آنجا هستیم.

وی به خاطرات شخصی خود از امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: آن موقعی که در قم خدمت امام (رحمه الله علیه) بودم روزی در درس فرمودند: همیشه گفتار استاد را با سوء ظن تلقی کنید. زود تسلیم نشوید و سعی کنید برآن ایراد و یک نه بگویید. زیرا اگر گفتار استاد را بدون چون و چرا  قبول کنید، ملا نمی‌شوید.

مسئول مدرسه علمیه جامع رشت اضافه کرد: امام راحل مثال می‌زدند و می‌فرمودند آقا سید محمدعلی اراکی که آن موقع هنوز مرجع نشده بود، تقریرات شیخ عبدالکریم حائری را نوشت و به وی داد. شیخ نگاهی فرمود و گفت، بسیار خوب نوشتی ولی نوشتار تو یک بدی دارد، زیرا تو یک اشکال هم به گفتارم نکردی. مگر گفتارم وحی بود که قابل اشکال نباشد.

وی تاکید کرد: امام (رحمه الله علیه) به ما توصیه می‌فرمود همیشه در پذیرش استاد زود تسلیم نشوید البته این شیوه نه یک روش طلبه‌پروری بلکه شیوه مجتهد پروری وی بود.

منبع: شبستان


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *